یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸

استاندار یزد در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان تأکید کرد؛

سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ باعث کاهش هزینه آسیب‌های اجتماعی می‌شود

انجمن کتابخانه های عمومی استان یزد به ریاست استاندار

استاندار یزد در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان گفت: همه ما باید اهتمام ورزیده و برای گسترش بیشتر فرهنگ کتابخوانی تلاش کنیم و هر گونه هزینه در این حوزه باعث کاهش هزینه های بعدی در آسیب های اجتماعی خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان به ریاست مهران فاطمی استاندار و با حضور کلیه اعضای حقیقی و حقوقی در کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد.

مهران فاطمی در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد، گفت: اقدامات ما باید به گونه ای باشد که خرید کتاب در سبد خانوار بعنوان یک فرهنگ مطرح شده و سرانه مطالعه را افزایش دهد.

وی ادامه داد: همچنین جلسات نقد کتاب و معرفی کتابها و کتابخوان کردن مردم و مدیران و آحاد جامعه از مهم ترین مأموریتهای ماست و در جلسات بعدی این طرحها هم گنجانده شده و فقط به سخت افزار توجه نشده و گسترش فرهنگ مطالعه نیز دنبال شود.

استاندار یزد گفت: همکاران خدوم کتابخانه‌ها در نقاط مختلف استان یزد اقدامات بسیار ارزنده ای انجام می دهند. دنیای بدون کتاب دنیای تیره و تاری است و اگر کتاب خوب و سازنده مطالعه کنیم دنیای امیدآفرین و روشنی خواهیم داشت. 

فاطمی ادامه داد: مأموریت بسیار بزرگ و کار ارزشمندی بر دوش همکاران اداره کل کتابخانه‌ها و هر گونه فعالیت در حوزه نرم افزاری و ساخت روح و روان انسانها قابل تقدیر است. فرهنگ و ادب و اصالت و هویت در جامعه‌ای که با کتاب محشور باشد، بالاترین تراز خود را خواهد داشت.

وی افزود: همه ما وظیفه داریم از گسترش فرهنگ کتابخوانی حمایت کنیم و تحقق برنامه های استان مثل بهره وری و دانش بنیان نیز برای تحقق به کتاب و کتابخوانی نیازمند است. همچنین پذیرش افکار نو و تحول گرایانه در جامعه ای که با کتاب محشور باشد، بیشتر است و جامعه ای که بدون کتاب باشد به تهجر ختم خواهد شد.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان گفت: در هر خانه‌ای باید بجای اشیای  نفیس به کتاب توجه شود و این فرهنگ ایجاد شود که مردم به کتاب هم به اندازه هزینه تشریفات منزل توجه کنند و هرخانه به یک کتابخانه ولو به اندازه یک طاقچه مجهز گردد و خانواده ها با کتاب انس بیشتری بگیرند.

فاطمی اظهار داشت: مقام معظم رهبری نیز توجه ویژه‌ای به کتاب داشته و دارند و همواره حمایت از این بخش مورد تأکید ویژه ایشان قرار دارد و همه ما باید اهتمام ورزیده و برای گسترش بیشتر فرهنگ کتابخوانی تلاش کنیم و هر گونه هزینه در این حوزه باعث کاهش هزینه های بعدی در آسیب های اجتماعی خواهد بود.

استاندار یزد با اشاره به جمعیت خوب اسفندآباد شهرستان ابرکوه و استقبال چشمگیر اعضا از فعالیت‌های کتابخوانی گفت: باید کتابخانه ای در شأن مردم این شهرستان ساخته شود.

وی همچنین با بیان اینکه کتابخانه‌های اردکان دارای زیرساخت‌های لازم نیستند و ساخت کتابخانه مرکزی باید در اولویت برنامه‌های فرهنگی این شهرستان قرار بگیرد، اظهار داشت: اردکان همواره به عنوان یک شهر علمی و عالم پرور شهره عام و خاص بوده است از این رو با مشارکت و همکاری صنایع و معادن شهرستان به زودی شاهد ساخت کتابخانه مرکزی اردکان خواهیم بود.

مهران فاطمی با اشاره به تعمیر و تجهیز کتابخانه آیت الله حائری گفت: علاوه بر تعمیر و تجهیز این کتابخانه‌ها، برای افزایش منابع این کتابخانه ها، از تعهدات اجتماعی صنایع استفاده خواهیم کرد تا تعداد کتاب های در دسترس علاقمندان کتابخوانی افزایش چشمگیری پیدا کند.

محمدحسین پارساییان معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری یزد نیز در این نشست گفت: خوشبختانه طی برنامه ریزی انجام شده در دولت سیزدهم تعدادی از کتابخانه های عمومی مثل کتابخانه شهید بابایی زارچ که بیش از ده سال از آغاز ساخت آن می گذشت و بلاتکلیف بود به اتمام رسید و اعتبارات بسیار خوبی برای این حوزه در سراسر استان مشخص شده و در حال انجام است.

محمدمحسن رفیعی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد نیز در این نشست گفت: ۳۰۰ کتابدار از کوچک ترین بخش های استان تا مرکز استان در حال خدمت رسانی به مردم هستند و نگاه به کتابخانه های عمومی تغییر یافته و از امانت کتاب و قرائتخانه عوض شده است.

رفیعی افزود: در کتابخانه هایی مثل کتابخانه مرکزی یزد با رویکرد جدید بیش از ۳۰ خدمت در حال انجام است و اغلب فعالیت های فرهنگی در کتابخانه های عمومی انجام می شود و جای بسی خوشحالی است که نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این امور پیشگام کشور است.

وی ادامه داد: در استان ۱۱۲ کتابخانه فعالیت دارد همچنین امسال ۵ برگزیده کشوری در از بین کتابداران استان یزد هستند و بیش از ۶ هزار نفر از شهروندان یزدی از کلاسهای اوقات فراغت تابستانی کتابخانه های عمومی استان بهره مند شدند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد گفت: جشن پیوند آسمانی نیز با حضور استاندار در فضای باز کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد و برگزاری برنامه های متعدد فرهنگی و نشست های نقد کتاب را در اکثر کتابخانه های عمومی شاهد بودیم و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 5 =